خانواده مهربان - khanevadeh-man

راه‌های مقابله‌ با بددهنی خودم

۰
1,112

💙 راه‌های مقابله‌ با بددهنی خودم

🌸 خیلی از جر و بحث‌ها و مشکلات بین زوجین، به‌خاطر اینه که گاهی اوقات زوجین با واکنش نامناسب از جمله (بی‌اعتنایی و بی‌توجهی، پرخاشگری و خشونت) ناخواسته به رفتارهای اشتباه همدیگه دامن زده و متأسفانه رفتارهای منفی همسر باعث خشم و عصبانیت طرف مقابل میشه و آتیش دعوا داغ‌تر.

🌸 تو متن قبلی قول دادیم راه‌های مقابله با بددهنی خودمون و همسرمون رو بیان کنیم و توی این متن راه مقابله با بددهنی و رفتار بد خودمون رو توضیح می‌دیم؛ (پست بعد راه مقابله با رفتار بد همسر)

🌸 حفظ آرامش: تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق، شست‌وشوی دست و صورت، نوشیدن آب و پیاده‌روی در کاهش خشم و عصبانیت مؤثر است.

🌸 تفکر نسبت به پیامد رفتار: فحاشی و بددهنی از اعتبار و احترام شما کم می‌کنه، روابط صمیمی رو از بین می‌بره، و مهم‌تر از همه شرایط رو بُحرانی‌تر و سخت‌تر می‌کنه.

🌸 عذرخواهی کردن: باور کنین اگر بعد از بددهنی عذرخواهی کنیم هیچ عیبی نداره و از دل طرف مقابل در میاد (البته به شکل عادت در نیاد که بددهنی کنیم و با یک عذرخواهی همه چی رو تموم شده بدونیم).

🌸 بیان احساسات منفی خود: نکته مهم اینه که اگه ناراحتی خودمون رو به زبون نیاریم کسی نمی‌دونه که چه احساسی داریم. به‌جای نمایش خشم و پرخاشگری (به طور مثال اخم کردن، سخن نگفتن، دادوفریاد زدن، فحاشی و بددهنی) با استفاده از کلمات مناسب احساس‌مون رو بیان کنیم.

🌸 تو فارسی واژه‌های گوناگون و متنوعی برای بیان احساسات و افکار وجود داره مثلاً «زمانی که به حرفای من توجه نمی‌کنی، ناراحت میشم». با بیان احساسات خودمون، زمینهٔ مناسبی رو واسه حل مشکلی که چنین احساساتی را به وجود آورده، آماده می‌کنیم. (تو پستای بعد در مورد بیان احساس صحبت می‌کنیم)

🌸 ترک موقعیت: وقتی می‌دونیم نمی‌تونیم خودمون رو کنترل کنیم با ترک موقعیت میشه جلوی بددهنی و عواقب اون روگرفت چون ممکنه با موندن توی موقعیت حرفایی بزنیم که بعداً پشیمون بشیم.

🌸 عدم حل مشکل با بددهنی: اصلاً فحاشی و بددهنی به حل مشکل من کمکی می‌کنه؟ اکثرمون با چند ثانیه فکرکردن جواب‌مون منفی هست، فحاشی نه‌تنها به حل مشکل کمکی نمی‌کنه بلکه روابط بین زوجین رو بدتر می‌کنه.

🌸 نکته: در ضمن واسه کنترل خشم می‌تونم کتاب و پاورپوینت کنترل خشم رو بهتون معرفی کنم (لینک https://b2n.ir/e40099)

📝 نویسنده: حجت‌الاسلام علی محمودی

#استاد_همسرداری_شوید
#برای_همسران

برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست